فهرست مطالب

نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
سال دوم شماره 3 (تابستان 1396)

  • 168 صفحه، بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/06/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شیرین رشیدی، سوسن کشاورز، سعید بهشتی، اکبر صالحی صفحه 7
    هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی برای نظام آموزش و پرورش رسمی کشور بر مبنای بایسته های معرفت شناختی قرآن کریم است. روش پژوهش برای دستیابی به هدف اول، «تحلیل مفهومی» و برای دستیابی به هدف دوم «روش استنتاجی از نوع قیاس عملی» است. جامعه تحلیلی تحقیق شامل کلیه آیات قرآن کریم به همراه تفاسیرشان، پایگاه های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا شناسایی و سپس به صورت هدفمند به طور عمیق و مستمر مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل حاکی از این است که براساس بنیان های معرفت شناختی قرآن کریم: امکان کسب معرفت برای انسان وجود دارد؛ منابع معرفت شامل: طبیعت، عقل، دل، تاریخ، وحی و فطرت است؛ انواع معرفت مشتمل بر علوم دنیوی، اخروی؛ کسبی، لدنی، میزبان، مهمان، حسی، عقلی، شهودی، وحیانی و الهامی است. مناط صدق معرفت مطابقت با واقع است. لذا؛ با نظر به بنیان های معرفت شناختی فوق، الگوی نظری تربیت عقلانی در قالب اهداف، اصول و روش های تربیتی قابل استخراج است. برخی از اهداف واسطی این الگو عبارتند از: توجه همزمان به بعد عقلی و عاطفی، پرورش تفکر، تدبر، تعقل، تفقه در یادگیرندگان. برخی از اصول این الگو عبارتند از: اصل مراتبی بودن معرفت، تلازم معرفت و تقوا، حفظ منزلت عالم، و برخی از روش های این الگو عبارتند از: تبعیت از احسن، آینده نگری، پرسش گری، طلب علم. متناظر با الگوی بیان شده راه کارهایی نیز به منظور بهبود نظام آموزش و پرورش رسمی کشور ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، معرفت شناسی، الگوی نظری تربیت عقلانی، آموزش و پرورش رسمی
  • مریم زرین جوی الوار، ایراندخت فیاض صفحه 37
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه روش های تربیتی مبتنی بر آموزه های تربیت اسلامی مادران با مسئولیت پذیری دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام گرفت. طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان بروجرد (94-1393) بوده است. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 300 نفر از دانش آموزان پسر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات 1-پرسش نامه تجدید نظر شده روش های تربیتی مادران مبتنی بر آموزه های تربیت اسلامی (اسفندیاری، 1374) و 2-پرسشنامه مسئولیت پذیری (نعمتی، 1388) بود. در این مطالعه روایی هر دو پرسش نامه به صورت محتوایی و پایایی آن ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 و 92/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین روش تربیتی اقتدار منطقی مادران و مسئولیت پذیری پسران رابطه مثبت و بین روش تربیتی سهل گیرانه و سخت گیرانه مادران با مسئولیت پذیری پسران رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین روش تربیتی اقتدار منطقی با خودمدیریتی، قانونمندی، امانت داری، وظیفه شناسی و سازمان یافتگی همبستگی مثبت معنا داری مشاهده شده است. علاوه بر این نتایج نشان داد که روش تربیتی سخت گیرانه نمی تواند به تنهایی مسئولیت پذیری دانش آموزان را پیش بینی کند. بنابراین دانش آموزانی که با روش اقتدار منطقی پرورش یافته اند از مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به دانش آموزانی که با دو روش سهل گیر و سختگیرانه پرورش می یابند برخوردار بودند.
    کلیدواژگان: روش های تربیتی، مادران، مسئولیت پذیری، دانش آموزان پسر، پایه ششم ابتدایی
  • محمد جواد کاوه قهفرخی، سمیه تاجیک اسماعیلی صفحه 61
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی با میزان شرکت در مراسم مذهبی جوانان شهرکرد بود. روش تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته در دو زمینه 1- استفاده از شبکه های اجتماعی و 2- شرکت در مراسم مذهبی بود. روایی این دو پرسش نامه به صورت محتوایی و براساس قضاوت صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن دو براساس آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0 و 81/0 محاسبه شد. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان دانشگاه شهرکرد بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر مرد با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به آزمون کولموگروف- اسمیرنف از آنجایی که سطح معنا داری آزمون نرمال بودن متغیرهای تحقیق کمتر از 05/0 بود، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ناپارامتری کای دو استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین استفاده جوانان از شبکه های اجتماعی (مدت عضویت و میزان استفاده، مشارکت در شبکه های اجتماعی و اعتماد به شبکه های اجتماعی) با شرکت آنان در مراسم های مذهبی (میزان شرکت، مشارکت در اجرای مراسم مذهبی و باور به شرکت در مراسم مذهبی) رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. بدین معنی که هرچه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، مشارکت در شبکه های اجتماعی و اعتماد به شبکه های اجتماعی بیشتر باشد، میزان شرکت در مراسم مذهبی، مشارکت در مراسم مذهبی و باور به مراسم مذهبی کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: شبکه اجتماعی، شرکت در مراسم مذهبی، جوانان، اعتماد، مشارکت
  • زهرا مرحمتی، محبوبه فولادچنگ صفحه 91
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت های زندگی (از منظر اسلام و روان شناسی) بر بهزیستی روان شناختی در گروهی از دانشجویان دختر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر موسسه آموزش عالی غدیر شیراز تشکیل می داد. مشارکت کنندگان شامل 62 نفر دختر دانشجو (دو گروه کلاسی) از این موسسه بود که هر کلاس به شیوه گمارش تصادفی به یکی از دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافت. این افراد پرسش نامه بهزیستی روان شناختی (ریف، 1995) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. به منظور تعیین روایی از همبستگی نمره هر سوال با نمره کل خرده مقیاس مربوطه استفاده شد و ضرایب همبستگی دارای دامنه ای از 46/0 تا 74/0 بود و همگی در سطح 01/0 معنادار بودند. پایایی ابزار براساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 79/0 محاسبه شد. در این مطالعه مهارت های زندگی (از منظر اسلام و روان شناسی) طی 12 جلسه به گروه آزمایش، آموزش داده شد، اما گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی را دریافت نکرد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمره های بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش به طور معنا داری افزایش یافته است، بدین معنی که آموزش مهارت های زندگی (از منظر اسلام و روان شناسی) موجب بهبود وضعیت بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر گردید.
    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، اسلام، بهزیستی روان شناختی، دختران
  • دکتراحد نویدی، سریه محمدی صفحه 113
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان ا (مادران غیر حافظ قرآن) انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش مادران حافظ قرآن و همتایان آنان (مادران غیر حافظ قرآن) در شهر تهران بودند که از میان آن ها تعداد 92 نفر از مادرانی که حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ کرده بودند، از چند مرکز قرآنی در سطح شهر تهران (مراکزصهبای ملکوت، دارالتحفیظ قرآن کریم، مکتب القرآن کریم و موسسه محمدامین) به طور تصادفی انتخاب شدند. همچنین، 88 نفر از مادرانی که در کلاس های حفظ قرآن شرکت نکرده بودند، به طور غیرتصادفی و با رعایت ملاحظاتی (شباهت نسبی از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی و سطح اقتصادی- اجتماعی) انتخاب و از نظر سبک زندگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسش نامه 1- پرسشنامه سبک زندگی لعلی، عابدی و کجباف (1391) و 2- پرسش نامه محقق ساخته سبک زندگی اسلامی، استفاده شد. روایی محتوایی این ابزارها با استفاده از قضاوت متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مطلوب ارزیابی شد. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از آزمون تی (t) برای مقایسه میانگین های دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه تحلیل داده ها نشان داد که دو گروه از لحاظ برخی از مولفه های مختلف سبک زندگی متفاوت هستند. حافظان قرآن در خرده مقیاس های سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، سبک زندگی اسلامی و اجتناب از دارو، مواد مخدر و الکل، نمره بالاتری کسب کرده اند. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که شرکت در کلاس های قرائت و حفظ قرآن کریم می تواند در اصلاح سبک زندگی موثر باشد.
    کلیدواژگان: مادران، کلاس های حفظ قرآن، کلاس های قرائت قرآن، سبک زندگی
  • رضا وفایی، دکترسیف الله فضل الهی قمشی، احمد طالعی فرد صفحه 131
    ه‍دف پ‍ژوه‍ش ح‍اض‍ر بررسی م‍ی‍زان ت‍وج‍ه به ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه تحلیلی شامل کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. داده های حاصل با استفاده از شاخص های آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند: در کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی 528 مرتبه به ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده، که به تفکیک در پایه های سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 138، 87، 136 و 167مرتبه می باشد. از میان ابعاد مورد بررسی، بعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 980/0 و ضریب اهمیت 178/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که بعد اقتصادی و حرفه ای با میزان بار اطلاعاتی 733/0 و ضریب اهمیت 133/0 کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است.
    کلیدواژگان: مطالعات اجتماعی، ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون
|
  • Page 7
    The purpose of this research was to formulate a theoretical model of intellectual education for the formal and public education system of the I.R. Iran based on the epistemological foundations of the Holy Quran. The research method was conceptual analysis as well as inference method (practical analogy). The statistical population of the study comprised all Quranic verses along with their interpretations, and databases related to the research topic which were first identified and then studied purposefully and profoundly. The results revealed that based on the epistemological foundations of the Holy Qur’an; 1. There is a possibility of gaining knowledge for human beings; 2. Sources of knowledge (marifa) include: nature, wisdom, heart, history, revelation, and nature (human fitrah); 3.The forms of knowledge include the worldly knowledge, otherworldly knowledge, acquired knowledge (elm-e kasbi), divine knowledge, host and guest knowledge, sensory knowledge, intellectual knowledge, intuitive knowledge, revelation, and inspiration; 4.The basis of the truth of knowledge is its accordance with reality. Therefore, according to the mentioned epistemological foundations, the theoretical model of the intellectual education can be extracted in the form of educational goals, principles, and methods. Some of the intermediate goals of this model are: paying simultaneous attention to the intellectual and emotional dimensions of human character, training of thoughts, thinking, intellection, and recognition in learners. Some of the principles are the principle of the hierarchy of knowledge, concomitance of knowledge and piety, and the maintenance of the dignity of the leaned, and some of the methods are adherence to the best, being forward-looking and having an inquiring mind, as well as seeking science. According to the model, some strategies have been presented to improve the formal education system of the country.
    Keywords: Holy Quran, epistemology, theoretical model of intellectual education, formal education
  • Page 37
    This study was undertaken to investigate the relationship between maternal parenting styles grounded in teachings of Islamic education and accountability of sixth grade boys. The research design was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all boy sixth graders in Borujerd in academic year 2014-2015. From among them 300 students were selected using random cluster sampling method. The instruments consisted of 1) Revised Parenting Styles Questionnaire grounded in teachings of Islamic education (Esfandiyari, 1995) and 2) Accountability Questionnaire (Ne’mati, 2009). The content validity of both questionnaires was confirmed by specialists and Cronbach’s alpha coefficients for the reliability of the measures were 0.77 and 0.92, respectively. The obtained data were analyzed through Pearson correlation coefficient and multivariate regression. Results showed that there was a significant, positive relationship between authoritative parenting style and student accountability; however, a significant, negative association was observed between permissive and authoritarian parenting styles and student accountability. Furthermore, authoritative parenting style was positively correlated with self-management, lawfulness, integrity, conscientiousness, and being organized. Moreover, the results demonstrated that student accountability could not be predicted only by authoritarian parenting style. Hence, students with authoritative parents were more accountable than those with authoritarian and permissive parents.
    Keywords: parenting styles, mothers, accountability, sixth grade boys
  • Page 61
    The present study was carried out to investigate the relationship between the use of social networks among youths in Shahr-e Kord and their participation in religious ceremonies. In this survey research the instrumentation comprised self-devised “Social Networking” as well as “Participation in Religious Ceremonies” Questionnaires. The content validity of the questionnaires was examined and approved by experts. Furthermore, Cronbach's alpha coefficients obtained for the reliability of “Social Networking” and “Participation in Religious Ceremonies” Questionnaires were 0.80 and 0.81, respectively. The statistical population of the study included male students of Shahr-e Kord University. The sample size was determined based on Cochran’s formula and 384 students were selected through multi-stage cluster sampling method. Based on Kolmogorov-Smirnov test results and on account of the fact that the p-value for the normality test was less than 0.05, nonparametric chi-square test was utilized for data analysis. Results showed that there was a significant, negative relationship between the use of social networks by youths (length of membership, time spent on social networks, involvement in social networking, and trust in social networks) and their participation in religious ceremonies (time spent on religious ceremonies, active participation in religious ceremonies, and belief in participation in religious ceremonies). More specifically, time spent on social networks, involvement in social networking, and trust in social networks were negatively associated with time spent on religious ceremonies, active participation in such ceremonies, and belief in participation in religious ceremonies.
    Keywords: social network, participation in religious ceremonies, youths, trust, active participation
  • Page 91
    The purpose of this research was to examine the effects of life skills instruction (through integration of Islamic perspectives into psychology) on female students’ psychological well-being. The current study was a quasi-experimental one with pretest-posttest control group design. The statistical population of the study comprised all female students of Ghadir Higher Education Institute in Shiraz. The participants included two classes (N=62) who were randomly assigned to experimental (31 students) and control (31 students) groups. Ryff’s Psychological Well-being Scale (1995) was administered to both groups as pretest and posttest. In order to determine the validity of the measure, correlation coefficients between individual item scores and total subscale scores were calculated. The obtained indices ranged from 0.46 to 0.74 and they were all significant (P
    Keywords: life skills, Islam, psychological well-being, girls
  • Page 113
    This study aimed to compare the lifestyle of mothers who were memorizers of the Quran with that of those who had not committed the Quran to memory. This was a descriptive, correlational research. The population of the study comprised mothers who were memorizers of the Quran as well as those who had not committed the Quran to memory in Tehran. The sample consisted of two groups. In the first group, 92 mothers who had memorized at least 3 parts (Juz’) of the Quran and attended Quran recitation and memorization classes at Quran learning centers in Tehran (Sahbay-e Malakout, Daroltahfiz-e Quran, Maktabol Quran and Mahammad-e Amin) were randomly selected. Moreover, 88 mothers who had not taken part in any Quran recitation and memorization classes were selected on a non-random basis. The second group was relatively similar to the first one in terms of demographic characteristics and socio-economic status. The instruments included Lifestyle Questionnaire (La’li, Abedi & Kajbaf, 2012) and a self-devised Islamic Lifestyle Questionnaire. The content validity of the instruments was confirmed by experts and the measures had acceptable levels of reliability based on Cronbach's alpha coefficients. The obtained data were analyzed by using independent samples t-test. Result demonstrated that the two groups were different with regard to various components of lifestyle. Quran memorizers attained higher scores on subscales of spiritual health, social health, Islamic lifestyle, and abstinence from drugs and alcohol. Thus, it can be concluded that attending Quran recitation and memorization classes can be effective for lifestyle modification.
    Keywords: mothers, Quran recitation classes, Quran memorization classes, lifestyle
  • Page 131
    The purpose of the present study was to identify the coverage of the six educational domains of Fundamental Reform Document of Education in primary school social studies textbooks. The research method was descriptive and of content analysis type. The population of the study included primary school social studies textbooks in academic year 2015-2016 as well as Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran (2011). Due to the nature of the research and the limited scope of the population, no sampling was undertaken and the entire population was examined. The instrument was comprised of a content analysis inventory whose validity was confirmed by specialist. The obtained data were analyzed through descriptive indices of Shannon entropy. Results showed that the six educational domains of Fundamental Reform Document of Education were presented 528 times in the social studies textbooks of primary school. More specifically, these domains were represented 138, 87, 136, and 167 times in social studies textbooks of the third, fourth, fifth and sixth grades, respectively. Among the studied domains, the scientific-technological one, with information load of 0.980 and significance coefficient of 0.178, received the most attention, whereas economic-vocational domain, with information load of 0.733 and significance coefficient of 0.133, received the least attention.
    Keywords: social studies, six domains of Fundamental Reform Document of Education, content analysis, Shannon entropy